قاصدکی می گرید

کاش لبخندی باشم روی لبانت..............کاش

قاصدکی می گرید

کاش لبخندی باشم روی لبانت..............کاش

زن- دکتر علی شریعتی

 

 

زن
زن عشق می کارد و کینه درو می کند ...دیه اش نصف دیه توست و مجازات زنایش با تو برابر.می تواند تنها یک همسر داشته باشد
و تو مختار به داشتن چهار همسر هستی!برای ازدواجش (در هر سنی) اجازه ولی لازم است
و تو هر زمانی بخواهی به لطف قانونگذار میتوانی ازدواج کنی ...در محبسی به نام بکارت زندانی است و تو ...او کتک می خورد و تو محاکمه نمی شوی !او می زاید و تو برای فرزندش نام انتخاب می کنی ...او درد می کشد و تو نگرانی که کودک دختر نباشد ...او بی خوابی می کشد و تو خواب حوریان بهشتی را می بینی ...او مادر می شود و همه جا می پرسند نام پدر ...؟
و هر روز او متولد میشود؛ عاشق می شود؛ مادر می شود؛ پیر می شود و میمیرد ...و قرن هاست که او؛ عشق می کارد و کینه درو می کند
چرا که در چین و شیارهای صورت مردش به جای گذشت،
زمان جوانی بر باد رفته اش را می بیند و در قدم های لرزان مردش؛
گام های شتابزده جوانی برای رفتن و درد های منقطع قلب مرد؛
سینه ای را به یاد می آورد که تهی از دل بوده و پیری مرد رفتن و فقط رفتن را در دل او زنده می کند ...و اینها همه کینه است که کاشته می شود در قلب مالامال از درد ...!و این رنج است

.

دکتر شریعتی، دکتر علی شریعتی، مردی که بی گمان برای نسل نواندیش  و روشنفکر امروز ایران سمبل آزاد اندیشی و اسوره ای برای تمام تاریخ اندیشه است. کلام 30-40 سال پیش او چنان بر دل می نشند گویی همکنون در برابرت نشته و سخن می گوید. نفوذ کلامش به حدی است که حتی مغز نخودی ها را هم به تفکر و تأمل وا میدارد. و ما چه قدر وامدار انیدیشه های ناب این همیشه استاد زندگی هستیم. ای دوست بیهوده نمی گویم. کافیست نگاهی به آثار وزین استاد بیندازی. بر آنم تا هر وقت فرصتی دست می دهد از اندیشه های استاد به گزیده و اختصار مطالبی را گرد آوری کرده و برایتان نقل کنم. و امروز درباره زن . ، این موجود الهی که به نقل از عنوان یکی از کتب ممنوعه " از فرشته آسمانی تا برده خانگی " مقامش تنزل یافته و در نظامهای مردسالار به موجودی فرودست تبدیل شده است.

البته و صد البته ما حق و حقوق خویش را بازمی­ستانیم و باز هم صد البته این مهم با کتج عزلت گزیدن و غصه خوردن و تحمل ظلم ظالم بدست نمی­آید؛ پس تلاشی و اهتمامی باید داشت و این امر مستلزم تلاش هر دو جنس (مذکر و مؤنث) است. ما آزاد به دنیا می آییم و باید آزاد و رها از یوغ هر غداری زندگی کرده و به دیگر جهان رخت بربندیم

نظرات 5 + ارسال نظر
آرمان ایرانی سه‌شنبه 21 اردیبهشت 1389 ساعت 09:17 ق.ظ

ا الان اینجایی!؟
شریعتی برای خودش آزادمردی بود آزاد اندیش . چشم حتما کتابهای ایشان را مطالعه می کنم تا بهتر بتوان عمق اندیشه او را درک کنم.
وبلاگت خیلی آموزندهُ و جالبه. پس همینطوری با جدیت ادامه بده.

الهام سه‌شنبه 21 اردیبهشت 1389 ساعت 09:36 ق.ظ

شریعتی یگانه دوران بود و ما هنوز تشنه و بی قرار کلام او . یادش گرامی باد

مرد ایرانی سه‌شنبه 21 اردیبهشت 1389 ساعت 10:22 ق.ظ

درود بر زن سمبل احساسات و عشق و ایثار
البته خانم دلارامُ، من شنیدم که برخی از آزادمردها بر این عقیده هستند که نام فرزندشان باید توسط همسرشان که در دنیا آوردنش درد و رنج بیشماری تحمل کرده است، انتخاب گردد. من نیز در جایگاه یک مرد این اجازه را به همسرم جهت نامگزاری نمی دهم چراکه او مجاز به داشتن این حق است. بلکه من از حق این موجود لطیف و زیبا جهت نامگزاری فرزند و دیگر حقوق وی مشتاقانه استقبال میکنم.

شما انسان بزرگواری هستید و با توجه به خلقیات شم اگر چیزی غیر از این میگفتید ناراحت میشدم. امیدوارم تعداد مردهایی که مثل شما می اندیشند روز به روز فزون تر شود.
با تشکر و احترام فراوان

بیتا جمعه 24 اردیبهشت 1389 ساعت 09:45 ق.ظ

دوست عزیز برای همین راست اندیشی های شریعتی است که افکارخیلی از ماها زنده شده و به حیاتش ادامه میده. مرسی از کار قشنگت.

سمیرا شنبه 25 اردیبهشت 1389 ساعت 08:02 ب.ظ

پیسش به سوی آزادی و آزادگی.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد